Mauzoleum Eyup’a

image

Meczet Eyupa to jedna z etnograficznych ciekawostek w Stambule, gdzie Islam spotyka się z zaklinaniem i odgadywaniem przyszłości i modlitwą o zdrowie i spełnianie życzeń. Chociaż meczet został zbudowany w piętnastym wieku, jego historia, zgodnie z legendą, sięga kilka wieków wcześniej. W znajdującym się na dziedzińcu mauzoleum spoczywa podobno sam Ebu Eyyub el-Enari, jeden że sprzymierzeńców proroka Mohameda, który zginął podczas pierwszego oblężenia Konstantynopola prze Arabów w 672 lub 674 roku.
Ebu Eyyub el-Enari urodził się w Yethrib, a imię otrzymał po starotestamentowym Hiobie. W czasie hidzry, pielgrzymki Mohameda z Mekki do Medyny, miał podobno udzielić schronienia prorokowi i jego towarzyszom podróży, w ten sposób stając się jednym z Ansarów, czyli pomocników i sprzymierzeńców proroka.
Meczet Eyup’a został zbudowany przez Sułtana Mehmeta pięć lat po zdobyciu Konstantynopola na zachód od Stambułu, poza ścianami miasta. Jednak Konstantynopol był już częścią Imperium, a meczet zaświadczał o dominującej obecności Islamu honorując śmierć jednego z pierwszych Muzułmanów
Przez trzy następne wieki meczet Eyupa zaczął popadać. Zniszczony prawdopodobnie podczas trzęsienia ziemi, został odbudowany przez sułtana Selima III pod koniec osiemnastego wieku. Ściany zewnętrzne meczetu i mauzoleum zostały udekorowane kafelkami stworzonym w Izniku. Część kafelków zachowała się jeszcze z piętnastego wieku, a pozostałe sprowadzono specjalnie na potrzeby renowacji.
Poza wizualnych walorami, meczet Eyup’a przyciąga wiernych ze względu na mauzoleum. Chociaż teologia Islamu nie uznaje kultu zmarłych ani świętych, mauzoleum przyciąga wiernych, którzy modlą się przy grobie Eyup’a o pomoc i wsparcie. Szczególnie w piątki, kandil oraz Bayram, Muzułmanie z różnych stron Turcji odwiedzają meczet i mauzoleum prosząc o rozjaśnienie przyszłości (kısmetını açtırmak), szczęście dla nowo poślubionych, błogosławieństwo obrzezanych chłopców, uzdrowienie i spełnienie różnych życzeń. Wierzy się, że woda płynąca że studni w pobliżu mauzoleum ma także właściwości lecznicze, a ofiara złożona przed meczet ma szczególną wartość.

Autor: Eyen

Początki mojej etnograficznej przygody sięgają laboratorium etnograficznego na warszawskiej etnologii w ramach którego miałam szansę pojechać na pierwsze badania terenowe do zachodniej Macedonii. Przez kolejne lata byłam zaangażowana w badania dokumentujące relacje społeczne i etniczne na pograniczu macedońsko-albańskim oraz migrację z Macedonii do Włoch. Przez kilkanaście miesięcy mieszkałam w stolicy Macedonii, Skopje, jako stypendystka programu CEEPUS, oraz wolontariuszka programu Młodzież w Działaniu. Równolegle do antropologii ukończyłam magisterskie studia z ochrony środowiska w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i przez rok po obronie pracowałam jako koordynatorka projektu promującego recykling w jednym z Warszawskich stowarzyszeń. W styczniu 2011 dostałam się na studia doktoranckie jako stypendystka programu TUBITAK-BIDEB na uniwersytecie Yeditepe i przeprowadziłam się do Turcji. Moje badania dotyczyły tożsamości muzułmanów z zachodniej Macedonii w kontekście migracji i więzi z Turcją. W ramach studiów spędziłam semestr na wydziale antropologii w University College London. Mimo to, z powodów których opisanie zajęłoby co najmniej kilka rozdziałów, zdecydowałam się na nieukonczenie studiów w Turcji. W roku 2017 dostałam się na studia doktoranckie na wydziale antropologii Uniwersytetu Oslo. Jako stypendystka Tokyo Science Foundation, prowadziłam dodatkowe badania w Macedonii i Turcji i spędziłam miesiąc w Kanadzie, na Uniwersytecie Torontońskim. W czerwcu 2021 obroniłam doktorat (bez poprawek!) po czym, przez ponad rok, zgłębiałam tajniki antropologii ponad-ludzkiej badając tereny zielone w Stambule. Antropologiczna przygoda z Turcją nadal trwa, choć po tu latach nie jest to już "egzotyczny inny", a granica między ja i oni przesuwa się coraz bardziej na symboliczny zachód.

Dodaj komentarz

Antropologia Roślin

Zajęcia fakultatywne na Uniwersytecie Gdańskim (2023/24)

Anthropological Perspectives

A blog for a graduate course at the University of Gdańsk, 2022/23

meruoba.wordpress.com/

bio-architecture & art

Edge Effects

A Digital Magazine from the Center for Culture, History, and Environment

POLLEN

Political Ecology Network

Throwntogetherness

Academic life and work from Aotearoa New Zealand

Bird Lab

Animal social behavior

Coffee & Cocktails® Podcast

The Alternative Anthropologist

Recreating Pluralism

Recreating Pluralism is an international academic program, critically studying interaction at social spaces in Post-Ottoman societies from the Balkans to the Levant.

bigmarkk. Do przodu i na boki .

Podróże po pięćdziesiątce

http://rodzynkisultanskie.blog.pl/

etnografia życia codziennego; Turcja; Stambuł; siedem wzgórz; Rumelia; turystyka

I z czym do ludzi

etnografia życia codziennego; Turcja; Stambuł; siedem wzgórz; Rumelia; turystyka

Adampol-Polonezkoy

A great WordPress.com site

Turcja w Sandałach

etnografia życia codziennego; Turcja; Stambuł; siedem wzgórz; Rumelia; turystyka

TUR-TUR BLOG

etnografia życia codziennego; Turcja; Stambuł; siedem wzgórz; Rumelia; turystyka