Wybory w Turcji – czas zagłosować!

Przed 12:00 rano skrzynki z głosami oddanymi w moim mikro-okręgu były już prawie pełne. Podobno to wybory o nietypowo wysokiej frekwencji. Podobno wiele osób głosuje w wyborach lokalnych po raz pierwszy, chociaż już dawno ukończyli wymagane 18 lat. Podobno wyniki zostaną ogłoszone przed północą.

Tych, który zagłosowali, nie wyróżnia już dziś naznaczony atramentem palec. Dzisiejszych głosujących przed oddaniem podwójnego głosu powstrzymać ma złożenie podpisu przy swoim imieniu, nazwisku i adresie. Ogromne księgi zbierają obywateli Turcji według miejsca zameldowania, a w odnalezieniu siebie wśród tysiąca innych pomagają numery referencyjne, które można sprawdzić przez internet (Proszę sobie wyobrazić, że przeciętna dzielnica Stambułu liczy tyle, co połowa Warszawy).

W wyborach lokalnych głosuje się na muhtarów, czyli zarządców wsi lub najbliższej okolicy – mahalle (fioletowa koperta), burmistrzów (niebieska koperta) oraz partie polityczne dla poszczególnych prowincji (pomarańczowa koperta). Głos oddaje się poprzez przystawienie stempelka z napisem „EVET” (tak) przy wybranym nazwisku lub partii politycznej.

źródło: internet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chociaż przeciętny cudzoziemiec wyróżni dwie, trzy tureckie partie, a zwykły mieszkaniec Turcji potrafi wymienić maksimum dziesięć, na karteczkach do głosowania jest aż 26 różnych ugrupowań politycznych. Próg wyborczy do parlamentu wynosi 10% i jest najwyższym progiem wyborczym wśród europejskich krajów; dla porównania, w Polsce to 5%.

 

Autor: Eyen

Od kilku lat zajmuję się etnologią i antropologia Bałkanów, głównie Macedonii. W ramach laboratorium etnograficznego na warszawskiej etnologii prowadziłam badania terenowe o tematyce genderowej w zachodniej Macedonii. Następnie już w lipcu 2007 pojechałam do Włoch, by choć przez kilka dni poobserwować życie pechalbarów - migrantów z Macedonii. Równolegle, przez prawie dwa lata byłam zaangażowana w badania w ramach grantu MENiSW "Relacje społeczne i etniczne na pograniczu macedońsko-albańskim", pod przewodnictwem Karoliny Bielenin-Lenczowskiej. W lutym 2008 po raz piąty przyjechałam do Macedonii, tym razem na stypendium do Skopje, by przez kilka miesięcy choć trochę poznać "normalne", codzienne życie tego miasta. Prozaiczny brak czajnika elektrycznego, pralki, czy kulturowego nawyku picia herbaty posiadały swoisty urok i prowokowały, by poddawać w wątpliwość znaczenie słowa "powrót". Już w styczniu 2009 po raz kolejny pakowałam się do Skopje, tym razem na dziewięć miesięcy, jako przyszła wolontariuszka programu Młodzież w Działaniu. Pracując dla organizacji Kreaktiv, prowadziłam warsztaty z ekologii i rękodzieła, pracowałam z młodzieżą Romską i realizowałam projekt genderowego treningu w Skopje. W "międzyczasie", odwiedziłam Tiranę, Sarajevo, Sremski Karlovci... by za każdym razem tęsknić za Skopje. Równolegle do antropologii studiowałam także ochronę środowiska w warszawskiej sggw. Po kilku przerwach w studiowaniu, w grudniu 2010 w reszcie obroniłam mgr ze specjalizacji ochrona przyrody. Przez rok pracowałam jako koordynatorka projektu promującego recykling w jednym z dużych ngo-sów w Warszawie, po czym w styczniu 2011 dostałam się na studia doktoranckie w Stambule na uniwersytecie Yeditepe. Moje badania dotyczą współczesnych migracji z Macedonii do Turcji. Równolegle, współpracuję przy projekcie badającym ponadpaństwowe więzi łączące migranów Macedońskich we Włoszech... Od stycznia 2011 mieszkam w Stambule. Studiuję na studiach doktoranckich w instytucie Antropologii na Yeditepe University, prowadząc badania o trans-granicznych więziach pomiędzy Macedonią i Turcją (tak bardzo, bardzo ogólnie mówiąc;)). Od niedawna piszę bloga także o moich doświadczeniach z Turcji. Główny punkt podróży ciągle się przesuwa. Ima vreme.

Skomentuj

