Paskalija, chleb wielkanocny

paskalija  Rzadko jem pieczywo, a jeśli już to razowe i idealnie na zakwasie, jednak kilka dni temu ni stąd ni zowąd zamarzyła mi się odmiana. W piekarni w okolicy zobaczyłam chałkę. Jedyna różnica pomiędzy tutejszą a polską chałką to brak kruszonki zastąpionej płatkami migdałów. Zapytałam sprzedawcę o cenę i o nazwę i usłyszałam: 3 liry, Paskalija.
Paskalija, czyli inaczej prawosławna Wielkanoc.
Paskalija Ekmegi o inaczej chlebek wielkanocny. Przepis i nazwa na wielkanocną chałkę zakorzenił się w Stambule prawdopodobnie dzięki migrantom z Bułgarii, którzy od lat 50tych dwudziestego wieku całymi rodzinami opuszczali nieprzyjazną Turkom Bułgarię by zamieszkać na terenie Turcji. Pomimo, że większość z nich to „Turcy” i muzułmanie, pokolenia współmieszkania z prawosławnymi Bułgarami zaowocowało wymieszaniem się zwyczajów i kultur. A może część z nich to Pomacy, Bułgarscy konwertyci na Islam, wielokronie opisywani jako grupa o synkretycznych praktykach.
A może Paskalija przetrwała to od czasów osmańskich milletów, kiedy Chrześcijanie stanowili jedną z największych oficjalnie uznanych grup wyznaniowych? Może jest tak samo bułgarska jak i armeńska lub rumska?
Nie znalazłam rzetelnych informacji na temat historii Paskalji. Jednak jej obecność w okolicznej piekarni pod nazwą wielkanocnego chlebka to akcent, który przypomina o osmańskiej, multireligijnej i multikulturowej przeszłości Turcji. W mojej okolicy nie ma diaspory chrześcijańskiej, jest za to wiele rodzin o korzeniach bałkańskich: bułgarskich, albańskich, greckich, jugosłowiańskich.

Paskalija we wrześniu to jak choinka na nowy rok; kolejna turecka wynaleziona tradycja. Afiyet olsun:)

Reklamy

Autor: Eyen

Od kilku lat zajmuję się etnologią i antropologia Bałkanów, głównie Macedonii. W ramach laboratorium etnograficznego na warszawskiej etnologii prowadziłam badania terenowe o tematyce genderowej w zachodniej Macedonii. Następnie już w lipcu 2007 pojechałam do Włoch, by choć przez kilka dni poobserwować życie pechalbarów - migrantów z Macedonii. Równolegle, przez prawie dwa lata byłam zaangażowana w badania w ramach grantu MENiSW "Relacje społeczne i etniczne na pograniczu macedońsko-albańskim", pod przewodnictwem Karoliny Bielenin-Lenczowskiej. W lutym 2008 po raz piąty przyjechałam do Macedonii, tym razem na stypendium do Skopje, by przez kilka miesięcy choć trochę poznać "normalne", codzienne życie tego miasta. Prozaiczny brak czajnika elektrycznego, pralki, czy kulturowego nawyku picia herbaty posiadały swoisty urok i prowokowały, by poddawać w wątpliwość znaczenie słowa "powrót". Już w styczniu 2009 po raz kolejny pakowałam się do Skopje, tym razem na dziewięć miesięcy, jako przyszła wolontariuszka programu Młodzież w Działaniu. Pracując dla organizacji Kreaktiv, prowadziłam warsztaty z ekologii i rękodzieła, pracowałam z młodzieżą Romską i realizowałam projekt genderowego treningu w Skopje. W "międzyczasie", odwiedziłam Tiranę, Sarajevo, Sremski Karlovci... by za każdym razem tęsknić za Skopje. Równolegle do antropologii studiowałam także ochronę środowiska w warszawskiej sggw. Po kilku przerwach w studiowaniu, w grudniu 2010 w reszcie obroniłam mgr ze specjalizacji ochrona przyrody. Przez rok pracowałam jako koordynatorka projektu promującego recykling w jednym z dużych ngo-sów w Warszawie, po czym w styczniu 2011 dostałam się na studia doktoranckie w Stambule na uniwersytecie Yeditepe. Moje badania dotyczą współczesnych migracji z Macedonii do Turcji. Równolegle, współpracuję przy projekcie badającym ponadpaństwowe więzi łączące migranów Macedońskich we Włoszech... Od stycznia 2011 mieszkam w Stambule. Studiuję na studiach doktoranckich w instytucie Antropologii na Yeditepe University, prowadząc badania o trans-granicznych więziach pomiędzy Macedonią i Turcją (tak bardzo, bardzo ogólnie mówiąc;)). Od niedawna piszę bloga także o moich doświadczeniach z Turcji. Główny punkt podróży ciągle się przesuwa. Ima vreme.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s