Stypendia w Turcji – TÜBİTAK

tubitak-logoJak to zrobić, żeby studiować w Turcji nie płacąc, a nawet dostawać całkiem niezłe „kieszonkowe”? Jedną ze ścieżek wiodących do bezpłatnej edukacji w Turcji jest stypendium TÜBİTAK-BİDEB, czyli Tureckiego Centrum Naukowo Badawczego. Obecnie dostępne są trzy rodzaje stypendiów w ramach dwóch programów stypendialnych:

I. Program 2215 – Absolwencki Program Stypendialny dla Studentów Zagranicznych – finansuje studia na poziomie magisterskim i doktoranckim. O stypendium mogą się ubiegać osoby dopiero przyjęte na studia, już studiujące, lub też zamierzające studiować w Turcji – w ostatnim przypadku muszą rozpocząć studia w ciągu roku od przyznania stypendium. Limit wiekowy wynosi 30 lat na poziomie magisterskim i 35 na doktoranckim.

Wymagane dokumenty:

1. Formularz Aplikacyjny (dostęny na stronie), 2. Fotografia jak do paszportu, 3. Kopia paszportu, 4. Szczegółowe CV,
5. CV Advisora/Promotora (jeśli jest) i lista publikacji, 6. Dyplom z transkryptem adekwatny do poziomu na który się aplikuje – po angielsku lub po turecku (tłumaczenia potwierdzone notarialnie), 7. Dwa listy polecające, 8. List motywacyjny wyjaśniający cel i doświadczenie

Kiedy sama ubiegałam się o to stypendium ponad 2 lata temu, dostępna była jedynie wersja dla doktorantów, a do wymaganego stosu papierów należało dołączyć certyfikat językowy, dokument potwierdzający przyjęcie na uczelnię oraz projekt badań. W moim wypadku wyglądało to tak: najpierw przygotowałam projekt badawczy i – po długotrwałych poszukiwaniach w google i wysłanych mailach –  znalazłam odpowiednią uczelnię. Latem przyjechałam do Turcji na spotkanie, i jż we wrześniu ponownie na egzaminy wstępne. Ponieważ aplikowałam o stypendium pod koniec września, „zamroziłam” studia na czas stypendialnej niewiedzy. Decyzję o stypendium usłyszałam dopiero w listopadzie, i do Turcji przyjechałam dopiero na semestr letni, czyli zimą.

Stypendium ma jeden mały minus: dozwolony czas pobytu za granicą w trakcie otrzymywania stypendium to 3 tygodnia podczas 6 miesięcy. Jeśli przekroczy się ów jakże krótki czas, stypendium zostaje wstrzymane. Niestety, w owe 3 tygodnie wlicza się równie czas wyjazdów na konferencje.

Podczas otrzymywania stypendium co pół roku wysyła się transkrypt i potwierdzenie rejestracji na następny semestr, a advisor/promotor sporządza specjalny raport.

Stypendium wynosi obecnie 1500 lir na poziomie MA i 1800 lir na poziomie PhD. Wybierając uczelnię warto zatem zwrócić uwagę na ceny studiów i wszelkie możliwości zniżek, gdyż może się okazać, że po opłaceniu czesnego, mieszkania i dojazdów, na szaleńswa zostanie niewiele.

 Terminy aplikacji to 1-29 Marzec i 2-27 w Wrzesień
.
II. Program 2216 Stypendium Badawcze dla Cudzoziemców – na poziomie doktoranckim lub post-doc., dla tych, którzy/e chcą prowadzić badania w Turcji.
Szczegółów aplikacji nie znam, zapewne wrótce pojawią się na stronie.

Teminy aplikacji to 18 Marzec – 12 Kwiecień oraz 27 Wrzesień – 11 Październik.

Autor: Eyen

Początki mojej etnograficznej przygody sięgają laboratorium etnograficznego na warszawskiej etnologii w ramach którego miałam szansę pojechać na pierwsze badania terenowe do zachodniej Macedonii. Przez kolejne lata byłam zaangażowana w badania dokumentujące relacje społeczne i etniczne na pograniczu macedońsko-albańskim oraz migrację z Macedonii do Włoch. Przez kilkanaście miesięcy mieszkałam w stolicy Macedonii, Skopje, jako stypendystka programu CEEPUS, oraz wolontariuszka programu Młodzież w Działaniu. Równolegle do antropologii ukończyłam magisterskie studia z ochrony środowiska w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i przez rok po obronie pracowałam jako koordynatorka projektu promującego recykling w jednym z Warszawskich stowarzyszeń. W styczniu 2011 dostałam się na studia doktoranckie jako stypendystka programu TUBITAK-BIDEB na uniwersytecie Yeditepe i przeprowadziłam się do Turcji . Moje badania dotyczyły tożsamości muzułmanów z zachodniej Macedonii w kontekście migracji i więzi z Turcją. Kierując się różnymi względami w 2016 roku przerwałam studia doktoranckie by rok później kontynuować je na wydziale antropologii Uniwersytetu Oslo.

12 thoughts on “Stypendia w Turcji – TÜBİTAK”

  1. Hej planuję aplikować na studia doktoranckie, na uczelnie w Izmirze. Próbuję się dobić do któregoś z uniwerku, ale na telefony nie odpowiadają, podobnie jak na maile. Możesz mi powiedzieć jak Tobie udało się znaleźć uniwersytet? czy ciężko było? i czy w mailach powoływałaś się własnie na Tubitak? Jesli dobrze zrozumiałam Twój post najpierw dogadujemy się z wybranym uniwerkiem, który sami musimy znaleźć, tak? No i powiedz mi jeszcze na czym polegają egzaminy wstępne? domyślam się, że są po angielsku? dzięki za wszelką pomoc!

    1. cześć! z tego co pamiętam, wysłałam maile do wszystkich wydziałów, które oferowały antropologię na poziomie phd (wygooglowałam). I rzeczywiście na niektóre maile nie otrzymałam odpowiedzi. Starałąam się pisać bezpośrednio do władz wydziału i pisałam, że zamierzam ubiegać się o stypendium Tubitak, opisując też pomysł na badania który uzasadniał chęć studiowania w Turcji. Z tego co pamiętam wysyłałam pismo jako załącznik, napisane dość formalnie. Z obecną uczelnią złapaam dobry kontakt mailowy i we wrześniu przyjechałam na egzaminy wstępne, dostałam się i od razu złożyłam papiery o TUBITAK; na uczelni zamroziłam pierwszy semestr – dopóki nie dostałam potwierdzenia z TUBITAKa, byłam w Polsce, więc zaczęłam studia od 2go semestru.
      Procedura wygląda następująco: najpierw trzeba znaleźć uczelnię i zostać przyjętą na studia, później ubiegasz się o stypendium. Z tego co czytałam, teraz zmieniły się procedury, nie trzeba mieć już projektu badawczego a jedynie list motywacyjny (ale nie jestem pewna czy trzeba mieć list). Ważne są listy rekomendacyjne; ja miałam jeden z uczelni w Polsce, drugi z uczelni w Turcji od mojej obecnej promotorki. Dokumenty do TUBITAK składa się 2 razy w roku, na odpowiedź czeka się około 1,5 miesiąca. Ja dowiedziałąm się o stypendium pod koniec listopada i pierwszą wypłatę dostałam chyba w lutym.
      Co do opłat na uczelni, większość z nich oferuje stypendia dla dobrych studentów – w przpadku prywatnych uczelni to zniżki. Procedury na uczelniach są różne, ale nas jako cudzoziemców czasem nie obowiązują te same kroki. O stypendium na uczelnie ubiegałam się kiedy już dostałam TUBITAK i to był mój argument – bez zniżki nie byłabym w stanie utrzymać się ze stypendium. Dostałam 50% zniżki i darmowy akademik.

          1. nie. sam TUBITAK nie wymaga cetyfikatów potwierdzających znajomość tureckiego – kiedy ja składałam wniosek wymagano certyfikat znajomości angielskiego, ale przepisy się zmieniły i obecnie nie trzeba mieć żadnych certyfikatów językowych (radzę jednak sprawdzać, zasady zmieniają się dość często).
            Na mojej uczelni studiuję po angielsku, przed rozpoczęciem studiowania musiałam zdać egzamin potwierdzający dostateczną znajomość języka.

  2. Hej planuję aplikować na studia doktoranckie, na uczelnie w Izmirze. Próbuję się dobić do któregoś z uniwerku, ale na telefony nie odpowiadają, podobnie jak na maile. Możesz mi powiedzieć jak Tobie udało się znaleźć uniwersytet? czy ciężko było? i czy w mailach powoływałaś się własnie na Tubitak? Jeśli dobrze zrozumiałam Twój post najpierw dogadujemy się z wybranym uniwerkiem, który sami musimy znaleźć, tak? No i powiedz mi jeszcze na czym polegają egzaminy wstępne? domyślam się, że są po angielsku? dzięki za wszelką pomoc!

  3. Hey! W czerwcu kończę studia licencjackie, co jest równoznaczne z otrzymaniem dyplomu po pierwszym (marcowym)terminie składania dokumentów. Zapewne składając je we wrześniu musiałabym rozpocząć magisterkę w semestrze letnim, czy zimowym 2014? Domniemam, iż studiowałaś w Stambule? … Chciałabym właśnie rozpocząc magisterkę właśnie w Turcji, dlatego też będę wdzięczna za każdą informację…:) Dzięki!

    1. Witam:) Odnośnie rekrutacji na studia magisterskie proponuję dowiedzieć się na konkretnych, wybranych uczelniach – wymagania i terminy egzaminów wstępnych są rózne. Ja zdawałam egzamin we wrześniu, ale na doktoranckie. Nie mam pojęcia jak wygląda rekrutacja na mgr-kę; masz wybraną uczelnię i kierunek?

Skomentuj

