Wiedza powszechna

Jakiś czas temu przez kilka dni oprowadzałam moich znajomych po Stambule. Jak sami żartowali, razem tworzyliśmy ciekawą kompozycję: macedoński Albańczyk, zalbanizowana Turczynka, Torbesz i Macedonka Muzułmanka: typowy pejzaż etniczny zachodniej Macedonii. Choć jestem z Polski, po tylu latach i wypitych kawach też się w ten obraz wpisuję;)

W tym meczecie jeszcze nie byliśmy” – powiedział mój znajomy, wskazując świątynię mądrości, Haghia Sofię. Po czym dodał: „a te minarety to podobo później dobudowano?”

Opowiedziałam im pokrótce o tym, jak Konstantynopol stał się Stambułem, a Haghia Sofia najpierw przeszła na Islam, po czym zrezygnowała z religii w ogóle i stała się muzeum.  I, żeby nie być gołosłowną, zarządziłam zwiedzanie w środku.

Patrząc na ołtarz i mozaiki w Świątyni Mądrości, jedna z kobiet szepnęła: to na prawdę była cerkiew… po czym z nutą sprzeciwu w głosie stwierdziła: powinni ją tak zostawić, a nie zamieniać w meczet. To Chrześcijanie zbudowali, żeby się modlić, nie powinno im się tego zabierać i zmieniać. 

Tak, ale mogło być gorzej, przeciez mogli zburzyć, zniszczyć… – próbuję przedstawić inny punkt widzenia.

Jednak obie kobiety, Muzułmanki, do końca podróży przez Świątynię Mądrości kiwały głowami z cichym „ccc”, dźwiękiem dezaprobaty. Trzeba szanować wiarę innych. I nie wolno nikomu zabierać.

Autor: Eyen

Początki mojej etnograficznej przygody sięgają laboratorium etnograficznego na warszawskiej etnologii w ramach którego miałam szansę pojechać na pierwsze badania terenowe do zachodniej Macedonii. Przez kolejne lata byłam zaangażowana w badania dokumentujące relacje społeczne i etniczne na pograniczu macedońsko-albańskim oraz migrację z Macedonii do Włoch. Przez kilkanaście miesięcy mieszkałam w stolicy Macedonii, Skopje, jako stypendystka programu CEEPUS, oraz wolontariuszka programu Młodzież w Działaniu. Równolegle do antropologii ukończyłam magisterskie studia z ochrony środowiska w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i przez rok po obronie pracowałam jako koordynatorka projektu promującego recykling w jednym z Warszawskich stowarzyszeń. W styczniu 2011 dostałam się na studia doktoranckie jako stypendystka programu TUBITAK-BIDEB na uniwersytecie Yeditepe i przeprowadziłam się do Turcji. Moje badania dotyczyły tożsamości muzułmanów z zachodniej Macedonii w kontekście migracji i więzi z Turcją. Od roku 2017 kontynuuję studia na wydziale antropologii Uniwersytetu Oslo.

Jedna uwaga do wpisu “Wiedza powszechna”

Skomentuj

